Prezydent wśród górali. Jak swój u swoich (posłuchaj homilii) - podhale24.pl
Czarny Dunajec
Clouds
4°C
Clouds
4°C
Clouds
2°C
Clouds
2°C
Clouds
-0°C
Clouds
2°C
Jakość powietrza
Nowy Targ
Zakopane
Rabka-Zdrój
Nowy Targ
Dobra
PM 10: 40 | 80 %
Zakopane
Dostateczna
PM 10: 123 | 246 %
Rabka-Zdrój
Umiarkowana
PM 10: 77 | 154 %
Kartka z kalendarza
08.11.2009, 18:27 | czytano: 11735

Prezydent wśród górali. Jak swój u swoich (posłuchaj homilii)

Dobiegła końca pierwsza wizyta prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Nowym Targu. Ostatni raz głowa państwa gościła oficjalnie w stolicy Podhala 81 lat temu.

Michał Adamowski
Michał Adamowski
Prezydent Lech Kaczyński przyjechał do Nowego Targu na zaproszenie Związku Podhalan, w związku ze 105. rocznicą Ruchu Góralskiego i 90. powstania ZP. Był najbardziej oczekiwanym gościem niedzielnych uroczystości. Przez cały swój pobyt w stolicy Podhala, na każdym kroku, spotykał się z wyrazami sympatii i słowami uznania ze strony górali. W swoich przemówieniach, i prezydent Kaczyński, i prezes Związku Podhalan Maciej Motor-Grelok, wielokrotnie podkreślali przywiązanie do tych samych wartości: patriotyzmu, tradycji, historii, kultury i rodziny.

Uroczystości rozpoczęły w południe mszą, odprawioną w kościele Najświętszego Serca Pana Jezusa przez biskupa Wiktora Skworca, biskupa tarnowskiego, w asyście licznego duchowieństwa z Podhala. Pomimo wcześniejszych zapowiedzi, Lecha Kaczyńskiego zabrakło na nabożeństwie. Przyczyną była mgła nad Krakowem, która zmusiła głowę państwa do lądowania na lotnisku w Pyrzowicach k. Katowic.

Po nabożeństwie poczty sztandarowe Związku Podhalan, goście i mieszkańcy miasta, przez ponad godzinę czekali na Rynku na przyjazd prezydenta. Wśród zgromadzonych - oprócz gospodarzy uroczystości, czyli Podhalan - byli m.in. Marek Nawara, marszałek Małopolski, wojewoda Stanisław Kracik, liczni parlamentarzyści i przedstawiciele duchowieństwa.

Lech Kaczyński przyjechał w kolumnie samochodów przed godz. 15. Przywitał go prezes ZP Maciej Motor-Grelok i burmistrz Nowego Targu Marek Fryźlewicz. Na scenie chlebem i solą witali go z kolei Alojzy Lichosyt, prezes nowotarskiego oddziału Związku Podhalan i Janina Bentkowska, prezes ZP w Kościelisku. Kwiaty wręczyli mu mali górale z zespołu Mali Śwarni. Na powiatanie głos zabrał burmistrz Fryźlewicz. Gospodarz miasta przypomniał m.in., że ostatnia wizyta głowy państwa miała miejsce w Nowym Targu 81 lat temu, kiedy to w stolicy Podhala gościł w 1928 roku Ignacy Mościcki. - To dosyć dawno, więc na pewno kolejna wizyta się należała - odpowiedział mu później Lech Kaczyński.

Po przemówieniach prezydent, parlamentarzyści, delegacje Związku Podhalan, przedstawiciele samorządu województwa i Podhala złożyli kwiaty pod pomnikiem Władysława Orkana i tablicą papieską, następnie Lech Kaczyński wziął udział w oficjalnym otwarciu i poświęceniu odnowionego Ratusza.

Druga część uroczystości odbyła się w Miejskim Ośrodku Kultury, gdzie miał miejsce XLIV Nadzwyczajny Zjazd Podhalan. W oczekiwaniu na prezydenta minister z jego kancelarii, Andrzej Duda, wręczył Brązowe Medale za Zasługi dla Kultury. Otrzymali je Bartłomiej Koszarek i Stanisława Wilczek. Po przybyciu prezydenta i powitaniu go przez prezesa Macieja Motora-Greloka, odśpiewano hymn Polski. Prezydent usiadł za stołem za scenie w towarzystwie prezesa i jego zastępców.

W swoim wystąpieniu prezes Związku Podhalan przypomniał historię ruchu góralskiego i powstania organizacji oraz jej najważniejszych działaczy i zasłużonych. - Związek działa na obszarze całej góralszczyzny polskiej - podkreślił. Dodał też, że działalność związku służy dobru Polski. Ostrzegał przed zagrożeniami. Zapowiedział walkę z europeizmami, które chcą "odebrać nam naszą góralszczyznę". Podkreślał, że rodzina jest ostoją wychowania, zapowiedział, że związek będzie trwał w chlubnej wierze przodków. - Czas próby nadszedł - powiedział. - Panie prezydencie, na górali zawsze można liczyć - dodał.

Po przemówieniu prezydent Lech Kaczyński wręczył ks. Tadeuszowi Juchasowi, kustoszowi bazyliki w Ludźmierzu, Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski za zasługi w kultywowaniu kultury Podhalańskiej. - Ten medal dedykuję Gaździnie Podhala - mówił w podziękowaniu ks. Juchas.

Kilkunastu członków Związku Podhalan uhonorowano tytułami zasłużonych członków i zasłużonych dla organizacji. Honorowe członkostwo otrzymali: Andrzej Gąsienica Makowski z Zakopanego, Stanisław Budzyński z Bukowiny Tatrzańskiej, Antoni Rapacz z Rabki, ks. Józef Słowik ze Szczawnicy, Józef Czernecki z Nowego Targu i Stanisława Wiercioch ze Szczawnicy. Zaś tytuły "zasłużony członek Związku Podhalan": Władysław Stefaniak (Groń - Leśnica), Alojzy Lichosyt (Nowy Targ), zespół Regle z Poronina, Zbigniew Długosz (Murzasihle), Anna Bulas (Czarny Dunajec), Agnieszka Trybuła (Czarny Dunajec), Stanisław Zarycki (Groń - Leśnica) oraz państwo Czesława i Stanisław Sobczykowie (Ratułów). Byłemu prezesowi ZP Janowi Hamerskiemu przyznano natomiast tytuł honorowego prezesa Związku Podhalan.

Na koniec prezes Maciej Motor-Grelok podziękował prezydentowi za udział w uroczystościach. - Dodał pan tym obradom ducha potrzebnego do kultywowania naszej tradycji - powiedział. Po nim głos zabrali jeszcze burmistrz Nowego Targu Marek Fryźlewicz i starosta nowotarski Krzysztof Faber. Obaj wręczyli Lechowi Kaczyńskiemu obrazy - pierwszy, przedstawiający postać św. Katarzyny, patronki miasta, drugi - widok na Jezioro Czorsztyńskie.

Po zakończeniu uroczystości goście i delegaci przejechali na uroczysty obiad na około 600 osób, z udziałem prezydenta, do restauracji Skalny Dworek.

Homilia biskupa Wiktora Skworca dla górali, podczas mszy w kościele NSPJ


p/r/

Zdjęcia Michał Adamowski / www.adamowski.com.pl
Reklama
WITTCHEN - sklep internetowy
Kiermasz do -70%
Sklep Internetowy WITTCHEN | esklep@wittchen.com | telefon: 22 266 88 00
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama
komentarze
0
ćwiek w bucie21:59, 13 listopada 2009
Panie Jacku Panu a nie było szkoda gardła jak lektorzył Pan na pochodach pierwszomajowych wychwalając towarzyszy ponad niebiosa? Nie ma Pan moralnego prawa pouczać ludzi w Wolnej Polsce. Pan komuch.
0
czecz11:25, 13 listopada 2009
Jak widać z pobytu - Czeczenia jest wielka i PiS darzy ją wielką symaptią.
Co na to Rosja?
0
WWWWWWW10:05, 13 listopada 2009
"Związek Podhalan skłonił góralską głowę". Chodzi Panie Jacku o to czy Związek Podhalan posiada jeszcze głowę. Góralskiej głowy według wielu
nie masz w ZP. Czy jest inna głowa ?
0
Jacek Sowa18:56, 12 listopada 2009
Przyznam szczerze, że nie bardzo wczytałem się w polemiki "Alojzów" i "nieAlojzów" ( jeszcze mi tu tylko "Lojzka" brakuje ) na temat Związku Górali i Komitetu Góralskiego oraz wszystkiego, co trąci Gorallenvolkiem. Przestrzegam zatem przed pochopnymi osądami, gdyz temat ten ma swoje opracowania naukowe i ciężkie brzemie społeczno-polityczne. Osobiście drążyłem go w swej pracy dyplomowej i to w czasach, kiedy materiały źródłowe były dla zwykłego śmiertelnika po prostu niedostepne.Cos jednak z tego sie urodziło i w najblizszym czasie obiecuję swoim krajanom publikację na ten temat; bez poparcia Burmistrza, a wbrew protestom co niektórych krewnych spod Giewontu.
Póki co, nie obrzucajcie się mieszczanie inwektywami, a że Związek Podhalan skłonił góralską głowę przed głową Państwa Polskiego? A przed kim miał skłonić ? Puknijcie się więc w te swoje, zapyziałe miescańskie kiepeły - Wacek Krzeptowski 70 lat temu klękał przed Hansem Frankiem na Wawelu i hańbą okrył honor górali, ale plam na honorze nie brak gdzie indziej, więc darujmy sobie tamten epizod - Podhale szybko pokazało swoje prawdziwe, patriotyczne odbicie. Obecny Prezydent RP nigdy nie był moim faworytem, ale jest praworządnie wybranym przywódcą praworządnego państwa i uszanujcie to, do cholery, mali ludzie. A może by tak pozamiatać chodnik przed domem, na pewno nie błyszczy! Iddźcie lepiej do parku na hokej, tam potrzeba waszych gardeł ! Z poważaniem.

Jacek Sowa
0
Kurosawa07:39, 12 listopada 2009
Dziwne że na wizycie PiS-owskiego Prezydenta , najwięcej było przedstawicieli Platformy?
Czyżby polityczne nawrócenie?
0
rozwalec13:33, 11 listopada 2009
W księdze pamiątkowej miasta jest wpis Prezydenta RP sprzed dwóch lat.
Burmistrz ma krótką pamięć??
Jak może rządzić miastem jak zapomina okresu 2-letniego? Chyba, ze chce zapomnieć o odwołaniu PiS - go przewodniczącego rady!! Na pewno musiał o tym szeptać prezydentowi. A co zrobili posłowie PiS?? NIC.
Można stwierdzić - "są mniej niż zerami" w trybiku MF.
Pozdrowienia dla burmistrza - tak rozwalcowac PiS to aż miło patrzeć, na tych biednych posłów, którzy nie ruszyli palc em nawet u nogi.
Na pewno świadczy o tym, że Nowy Targ długo... długo nie będzie miał własnego posła.
0
Sysia pdt21:57, 10 listopada 2009
no dosc spoko bylo ;D
0
Alojz20:58, 10 listopada 2009
Do nieAlojza,
Prezydent RP byłby zapewne ciekaw i byłby bardzo zaskoczony, myślę, że wręcz zaszokowany!
Być może byłby również ciekawy, kto to jest Alojz. Brzmi to zarazem jak groźba, ale nic złego się nie dzieje. Jest to uprzejme zwrócenie uwagi. Byłby, być może wdzięczny Alojzowi za zwrócenie uwagi, gdyż ponownie go trochę „niedokładnie poinformowano”. Udział Prezydenta RP nie był niestety wskazany! Nie wyczułeś sarkazmu!
Nie była to, niestety, rocznica powstania Związku Podhalan. Data 3-4 sierpnia 1919 odnosi się bowiem do Zjazdu Podhalan, a to coś zupełnie innego niż Związek Podhalan i … nie ten dzień!.
Szkoda, powtarzam to ponownie, że nie ma solidnego opracowania.
Skoro Prezydent przyjechał na 105 rocznicę ruchu góralskiego a wówczas powstał Związek Górali, organizacja kolaborująca z Hitlerem (założona 4 marca 1905 r.), to rachunki są proste. Matematycznie chyba wątpliwości brak! Czyżby i tutaj były? Wówczas to nie Alojz jest nieukiem :-)
Przypomną też, że Pan Prezydent niedawno na Westerplatte powiedział coś o grzechach w stosunku do Czechosłowacji w 1938. Uznał, że i mały grzech jest grzechem i „strzałów między grupkami żołnierzy tu i ówdzie w XI'38” nie powinno być.
Proponuję wrócić do tych słów.
Alojz
0
nieAlojz18:48, 10 listopada 2009
Ciekawe co powiedziałby Prezydent RP, jak się wydaje wystarczająco znający problematykę o której mowa, jeśli przypadkiem przeczytałby tę dyskusję, a zwłaszcza słowa "Udział prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej był właściwym i godnym uczczeniem Tej [7.XI.1939] rocznicy?" Może byłby m.in. ciekaw kto to jest Alojz?
Ad rem: Związek Podhalan powstał w 1919 roku na IV Zjeździe Podhalan - to fakt od dawna znany, a Alojz pisząc, iż niejasne są okoliczności i data powstania ZP po raz kolejny okazuje się w tej materii nieukiem. ZP na tyle wykazał swój negatywny stosunek do GV poprzez udział i ofiarę życia swych licznych działaczy w walce Polskiego Państwa Podziemnego, że nie musi się panu Alojzowi teraz tłumaczyć ani od czegokolwiek i kogokolwiek odcinać. Przy tym ZP nie odpowiada za działalność ZG, bo obydwie organizacje istniały i działały niezależnie od siebie.
A co do 1904 r. - wtedy nikt nie kolaborował z Niemcami, zaś nawiązania do ZG kończą się rokiem 1911, kiedy odbył się I Zjazd Podhalan rozpoczynając proces kształtowania się ZP.
Alojz nie tylko przypomniał rocznicę, ale i skojarzył uroczystość ZP z 8.XI. z rocznicą aktu innej organizacji, bo ZG z 7.XI. Powtórze raz jeszcze: jest to tak jak łączyć datę uchwalenia konstytucji obecnej Republiki Słowackiej z datą agresji na Polskę poprzedniej Republiki Słowackiej.
BTW, jeżeli "najazd Słowaków, to zapewne była odpowiedź za 1938 r., za polskie działania militarne na terenie tego kraju", to mam rozumieć, że odpowiedzią za parę strzałów między grupkami żołnierzy tu i ówdzie w XI'38 była agresja trzech dywizji w sile 50 tys. żołnierzy na całej długości ok. pięciusetkilometrowej granicy? Pod osłoną Niemiec jak na tchórzy przystało. Szkoda, że Słowacja nie potrafiła wziąć militarnego odwetu na Węgrzech za "małą wojnę" w III/IV'39.
Okazuje się, że Alojz jest ignorantem również przewrażliwionym. Nie spotkały go tu obelgi i inwektywy, a jedynie odpowiedź adekwatna do treści, które tu wypisuje. Rozumiem, to boli. Ale cóż, kto sieje wiatr ten może zebrać burzę.
0
Alojz18:10, 10 listopada 2009
Do nicponia
Nadal nie napisałeś co to ma wspónego ze Związkiem Podhalan i Związkiem Górali?
A co tak pomyśleć nad skalą członkowstwa Związku Górali, którzy również kolaborowali - było tam prawie 30.000 Podhalan.
Nie będę wspominał o granatowej policji i samorządów na usługach Niemców...
Chcąc dyskutować, trzeba odpowiedzieć i nie rozszerzać wątków, gdyż nie dotyczy to Związku Podhalan
Alojz
0
nicpoń17:28, 10 listopada 2009
Jozef Tiso, Frantiśek Moš, czy Miśkowic…to prawdziwi faszyści!!!! A Krzeptowski tylko kolaborant....
0
Alojz16:24, 10 listopada 2009
Do nicponia
Skoro obchodzi się rocznicę Związku Górali, który został założony 4 marca 1904 r., którego prezesem był Wacław Krzeptowski, i to prawie w dzień rocznicy Hołdu Wawelskiego składnego okupantowi, to Krzeptowski jednak coś z tym związkiem miał. Czyżbym się mylił?
Nie rozumiem, co z tym ma Jozef Tiso, Frantiśek Moš, czy Miśkowic…
Alojz
0
Alojz16:08, 10 listopada 2009
Do nieAlojza

W żadnym momencie mojego postu z 13:01 nie napisałem, że Związek Podhalan miał „udziału w Goralenvolku i tzw. Komitecie Góralskim”. Ja tylko przypomniałem jeszcze jedną rocznicę, która miała miejsce dokładnie 70 lat temu.
Aby tak dokładnie zaplanować pobyt prezydenta RP na Podhalu, to naprawdę trzeba mieć talent i wyczucie.
Wydaje mi się jednak, że organizując uroczystości w taką rocznicę, należałoby się odciąć od działalności Związku Górali. Byłoby wówczas o.k. Związek Podhalan tego jednak nie zrobił. Nie można się tego doszukać w artykule, jak również na stronie internetowej ZP. Niejasne są również okoliczności powstania ZP. Kiedy właściwie Związek Podhalan powstał? Podobno na uroczystości przygotowywano publikację jubileuszową, szkoda, że o niej nic nie przeczytaliśmy.
Czytelników portalu informuję, że piszę o Związku Górali, który został założony 4 marca 1904 r. To w imieniu tego Związku Górali występował Wacław Krzeptowski 7 listopada 1939 r. Jedynie ta data pasuje do uroczystości Hołdu wawelskiego składanego Hansowi Frankowi. Dla informacji dodaję, że Komitet Góralski był zarządem Związku Górali i liczył 160 znanych wówczas na Podhalu osób.
Tyle wyjaśnień.
Uprzejmie informuję, że chciałem jedynie przypomnieć fakty historyczne. Spotkały mnie obelgi i inwektywy. Stwierdzić jednak muszę, że prawda niektórych boli i bardzo jej nie lubią. Już samo przypomnienie niektórych faktów wywołuje agresję.
Alojz
0
czytelnik14:43, 10 listopada 2009
Do kazia
Może wypadało by się zastanowić ile osób zaprosić na urodziny,może w dobie kryzysu warto pokazać społeczeństwu, że nie tylko na nim oszczędzamy.Może staruszkom stojącym w kolejce do specjalisty wytłumaczy Pan ,że nie ma pieniędzy.Jasne fajnie robić imprezy za cudze pieniążki i wypychać pierś do przodu.
0
nicpoń14:38, 10 listopada 2009
Alojzy drogi! Nie obrażaj Związku Podhalan, bo to ludzie wartościowi. Gdzież im do Krzeptowskiego Wacka i do Jozefa Tiso, czy Frantiśka Mosia czy nieszczęsnego Miśkowica...Coś ci sie myli, albo ciebie ktoś obuchem dobrze puknął....Może to była krakowska kosa z rejonu Zygmunta Augusta albo Szpitalnej
0
nieAlojz13:58, 10 listopada 2009
Oczywiście Alojz nie wie, bo i skąd demagog i arogancki ignorant (jak to już wykazałem) czyli mówiąc prościej zarozumiały nieuk ma wiedzieć, że Związek Podhalan nie miał żadnego udziału w Goralenvolku i tzw. Komitecie Góralskim, a przeciwnie, zwalczał je.
Twierdzić to co Alojz w poście z 13:01 to jak twierdzić, że Słowacja przyjęła w 1992 swą konstytucję 1.IX. i do dziś czci 1. września jako święto państwowe, aby godnie uczcić agresję swego poprzedniego wcielenia na Polskę.
0
Alojz13:01, 10 listopada 2009
Co tam obiady, przyjęcia i koszty. Największym sukcesem Zjazdu Związku Podhalan jest i tak godne uczczenie 70 rocznicy Hołdu Wawelskiego, jaki 7 listopada 1939 roku złożył w imieniu Komitetu Góralskiego (Goralischen Komitet, inaczej Goralenvolk), Wacław Krzeptowski z liczną delegacją górali, ubraną w stroje ludowe, która ofiarowała Hansowi Frankowi złotą podhalańską ciupagę, złożyła deklarację współpracy i podziękowała za wyzwolenie spod ucisku narodowego.
Był to, w pierwszy dzień urzędowania generalnego gubernatora na Wawelu!
Udział prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej był właściwym i godnym uczczeniem
Tej rocznicy.
Nagrody winni odebrać prezes Związku Podhalan Maciej Motor-Grelok, oraz starosta zakopiański. Brawo!!!
Alojz
0
Bęc11:07, 10 listopada 2009
Rozwalanie Związku to największa zasługa prezesa nad prezesami.
Tytuł zapewne nadał sobie sam.
0
nieAlojz09:53, 10 listopada 2009
Alojzie: Fto mo ciste usy i przejedzie bez coły polski i słowiyński Śpis, lo tego te mapy telo cudne nie bedóm jako lo Tobiy, i if autor tyz niy.
0
fan08:57, 10 listopada 2009
Droga ,,Jolu,, rozumiem że to ty inteligentna kobieta nie obrażająca nikogo(przeczytaj swoją wypowiedź)ciężko pracujesz i nikogo nie krytykujesz?
Widziałem cię na darmowym obiadku i jak małpa biłaś brawo a teraz chcesz zabronić ludziom pisać o tym co się dzieje w mieście ?Jak Pis i Po walczą o swoich wyborców ich kosztem,czy to wg ciebie jest MIŁOŚCIĄ DO BLIŹNIEGO ?Super że jest taka strona jak P24 bo właśnie tutaj ludzie mogą pisać o tym co im na sercu leży .Jak widzisz sama po sobie od pewnego czasu sępów w tym mieście coraz więcej.I dlatego jako miasto zostaliśmy na szarym końcu jak sama piszesz bo do tej pory nikt nikomu nie patrzył na ręce przykładem masz (zarządzanie lodowiskiem,przetarg na projekt basenu,budowa kładki na B.Dunajcu) i wiele jeszcze innych, które uwierz mi zostaną sprawdzone i rozliczone od A do Z co do grosza.
0
max02:11, 10 listopada 2009
W tym jazgocie nikt nie podjął tematu odznaczenia Jana Hamerskiego,za co to odznaczenie?Ale skąd prezydent ma wiedzieć kto jest kto i czy mu się należy.Ale myślę,że nadszedł czas aby pomału zacząć oczyszczać tą ''elitę''i wybierać prawdziwych ,oddanych ludzi.
0
jola02:05, 10 listopada 2009
Czytam i czytam i coraz bardziej się dziwię ile w tym mieście żyje głupich ludzi.Z tych wszystkich komentarzy to może 3-4 wypowiedzi mają jakiś logiczny sens świadczący o ich autorach.Wszystko to bełkot ile zjedli,kto zapłaci,czy pojedzie do Ludżmierza,czy burmistrz zmieni opcję polityczną,jak małpy wkółko powtarzają jeden za drugim,a jak podłapią jeden temat ,to już o niczym innym się nie dowiemy .Wiadomo,że burmistrz jako gospodarz miasta musiał przyjąć głowę państwa,w czym problem, jeżeli związek zapłaci swoimi pieniędzmi za kolację,czy Wy już nie macie nic do roboty w tym mieście,tylko bajki,nienawiść,obrażanie wszystkich? Weżcie się do roboty a nie do krytykowania wszystkich i wszystkiego,bo zostaliście jako miasto na szarym końcu we wszystkich dziedzinach.Wstyd!!!
0
Alojz23:27, 9 listopada 2009
???? Nie rozumiem kontekstu?
0
Muka z Kacvina23:12, 9 listopada 2009
Panie Alojzy. U nas się nikt nie wypiera 30.000 tysięcy, to czemu wy się martwicie o 60.000 poslowenczonych goralov. Tez trza sie przyznać!
0
Alojz22:33, 9 listopada 2009
Do Kromki z Hanuszowiec

Nie ma w Hanuszowcach takiego nazwiska i wydaje się, że pod kogoś podszywasz… Oj nieładnie, nieładnie!
W żadnej spiskiej miejscowości na Słowacji nie ma zakazu używania gwary lokalnej, nie ma też możliwości stosowania takich zakazów, i ani potrzeby. Podobnie jest z opowieściami o maturze…
Naczytałeś się jakichś propagandówek Związku Podhalan, spreparowanych do akcji plebiscytowych na początku XX wieku, które, jak widać, nadal są w użytku. ZP zatem nadal udowadnia coś, czego nie da się udowodnić. Nie można domniemanym strachem uzasadniać faktu, iż górale na Słowacji boją się przyznać do polskości i dlatego czują się Słowakami…
Uważam, że nazywanie ich pomimo wszystko, z maniakalnym uporem, „polskimi góralami”, jest chyba zbyteczne i chyba mało skuteczne. Tych ewidentnych faktów nie zmieni ani ZP, jak również wynajęty do tych celów dziwny geograf Marek Skawiński i jego mapy.
Na Spiszu na Słowacji żyje wiele narodowości, a Spisz zawsze był wielokulturowy. Do dnia dzisiejszego obok siebie funkcjonują różne narodowości i to w zgodnym współżyciu. Spisz był pod tym względem fenomenem, każdy miał tam prawo do własnych przekonań, wyznania, do szkoły (wyjątkiem był okres madziaryzacji) …
Słowackie szkoły ludowe przetrwały na Zamagurzu Spiskim nawet okres madziaryzacji i zostały zlikwidowane przez władze polskie po przyłączeniu części tych terenów do Polski w 1920 r., był to początek prześladowań Słowaków na tych terenach, co, wydaje mi się, trwa do dnia dzisiejszego, choćby w Kościele na tym terenie!
Tiso, Miśkowicz, Moś nie mają nic wspólnego z obecną świadomością Spiszaków w Polsce i na Słowacji. To tak, jak byś przypomniał Goralischen Komitet, inaczej Goralenvolk, z wodzem Wacławem Krzeptowskim, który 7 listopada 1939 roku, niemal dokładnie przed siedemdziesięciu laty), ubrany w stroje ludowe ofiarował Hansowi Frankowi złotą podhalańską ciupagę i deklarację współpracy. I to w pierwszy dzień urzędowania generalnego gubernatora na Wawelu. Do Goralenvolku należało wówczas około 30.000 dorosłych synów Podhala…
Alojz
0
zna22:27, 9 listopada 2009
P Bentkowska nie jest Prezesem Oddziału ZP w Kościeliskach!!!!
0
miastowo22:23, 9 listopada 2009
Godajom w mieście ,ze burmistrz MF chce się pojednać z PISem i Titaniciem , aby mu dali glosy w wyborach , bo nikt nie chce go popierać a wyborach. Jeżeli to prowda , to cosi złego dzieje się z dworem MF.Może ktosi to potwierdzi , abo z dementuje ,bo już nimozna się połapać w tych zabiegach MF ? Nie wiadomo kto on jest ? PWS , PIS , czy co innego , a może trzy w jednym ?
0
Kaziu22:21, 9 listopada 2009
Naprawde rozczulajaca jest troska komentujacych o stan finansów Związku Podhalan .Drogi "ja ","czytelniku" i wielu innych jeżeli organizujesz sobie przyjecie urodzinowe w restauracji to ktoś za ciebie placi ,czy musisz to zrobic sam.Związek Podhalan zamówił obiad więc za niego zaplaci.Dziwne jest to zainteresownie tym razem ,bo przeciez ZP spotyka sie 2 razy do roku -na Opłatku i Świeconym w liczbie ok.400 osób ,podobnie na zjazdach co 3 lata i zawsze wspólnie spozywamy obiad,zawsze też za niego płacimy.W Nowym Targu mieliśmy opłatek w 6.01.2008 roku w restauracji "Pod Aniołami" i też rachunek został uregulowany.Obiad z udziałem Pana Prezydenta RP był dla naszych delegatów (ponad 400 osób),oraz gości (około 200 osób).Staraliśmy sie zaprosić na nasze 90-te urodziny wszystkich przyjaciół i ludzi nam życzliwych ( nie wykluczone że kogos pominelismy,jezeli tak to przepraszamy).Nie sposób zaprosic wszystkich,nawet nie ma w Nowym Targu sali która by wiekszą ilośc osób pomieściła.Ponadto napewno na urodziny nie zaprasza sie sasiadów którzy nie umieja sie zachowac i np.wyłożyliby nogi na stół-mam tu na mysli wasze żałosne komentarze.
0
olo21:42, 9 listopada 2009
to w końcu jadł czy nie jadł, bo ja słyszałem że mu MF powiedział coś takiego, że się obraził i nie jadł tylko do Ludzmierza szybko pojechał,a tego w programie nie było
0
czytelnik.21:14, 9 listopada 2009
Pytanie nr 1 - kto za to wszystko zapłaci a szczególnie za obiad na 600 osób
Pytanie nr 2 - jak widać jest tylko jeden działacz ZP - ksiądz a więc nie ma w ZP więcej działaczy.
Panie Maćku proszę o wyczerpującą odpowiedź.
0
orawiak20:55, 9 listopada 2009
PO witało prezydenta na Orawie w Jabłonce. Tam dostali zaproszenia podobnie jak wszyscy wójtowie powiatu. Jachymiak faktycznie byl w tej wąskiej grupie 15 osób na spotkaniu w urzędzie gminy. Wójt Karlak wie jak to sie robi... miastowi winni sie uczyć.
0
(=D20:37, 9 listopada 2009
do: POzdrowienia. w POwiecie góral na góralu tylko Guralskie Nucicki i nic więcej a że Jachymiak olał Kaczyńskiego normalna rzecz
0
POzdrowienia20:24, 9 listopada 2009
Nie wszyscy z PO dostali zaproszenia - czy to od ZP, od MF, czy slużb prezydenta.
Najwazniejsze, ze czuliście sie dobrze !!
Cieplutkie POzdrowienia dla wszystkich GÓRALI i PODHALAN!!
MF wróżył cud, że nie będzie więcej burmistrzem - ale nie wiem czy tak mówił ze sceny?
PiS popiera MF??
0
C . Nowak18:54, 9 listopada 2009
za to nowotarska PO pokazała klasę , głowe państwa trzeba szanować jaka by nie była, uroczystośc zbojkotowali prominentni działacze: J . Smarduch , M . Jachymniak , S. Apostoł , A . Rajski , M . Wcisło . wstyd mi za ludzi którzy nie potrafią się wznieść ponad podział i z racji piastowanej funkcji za nasze pieniądze
0
Alojz18:22, 9 listopada 2009
Do Koliba
P. poseł jest wszędzie. A czy zauważyłeś, jak figlarnie wygląda głowa P.Paluch nad obrazkiem - gobelinem - z trzema grającymi krasnalami... A te nóżki ;-)
0
wszycho18:16, 9 listopada 2009
Źle się dzieje jeśli były TW wygłasza góralom homilię, a górale nie reagują na tę bezczelność. Kiedyś znajomy polonus z USA opowiadał mi jak na spotkanie ZP w Chicago przybył dawny esbek i jak to jeden góral amerykański nie wytrzymał i podleciał do niego i mało mu koszuli nie potargał mówiąc: "ty taki i owaki, to przez Ciebie ..... ja nie mogłem dostać paszportu by do rodziny do USA przyjechać boś na mnie donosił do SB". A tu w biały dzień homilię wygłasza były TW. Gdzie wasz honor, górale?
0
dr J18:10, 9 listopada 2009
i jeszcze fryzjer na scenie - Matko Boska ... farbowane piórka
0
Kromka z Hanuszowiec15:47, 9 listopada 2009
Do Alojza Miśkowicza

Polska to wolna kraj i każdy może pisać i nawet gadać...Na Słowacji kolego wszyscy wiedzą, że Gorali to slovenske koleno polskeho naroda... Idź do przeciętnego Słowaka i zapytaj co to jest grula! Idź i zapytaj dokąd sięga linia goralska. Z jednego my som korzenia i tylko operacja kłamstwa na nieświadomych chłopach przed wiekiem z górą doprowadziła do tego, że obywatele Słowacji biją się dziś przyznać do swoich korzeni... Nic dziwnego, bo w szkołach nauczyciele mają zakaz używania gwary góralskiej, zespoły góralskie na Słowacji są stylizowane na słowacką modłę, a jak kto szczyci się goralskim narieciem to conajwyżej nie dopuszczą go do maturity.... Tak było nie od dziś! Tiso, Miśkowicz, Moś to były faszystowskie gagatki, a i dziś są gnidy co do wstrętnych czasów chiałyby wrócić....A na poważnie, kto w Unii Europkej chciałby walczyć o granice???? Ale granice prawdy i przywoitości warto na nowo kształtować!
0
E.14:51, 9 listopada 2009
...i to byłoby na tyle,znawcy historii Polski i powszechnej.
0
ferra14:47, 9 listopada 2009
A jak Tusk przyjechał to wtedy nic nie kosztowało?
A że parlamentarzyści wszystkich partii latają na drodie wczasy na koszt to jest sprawiedliwe??
0
POŁOMANO14:31, 9 listopada 2009
Swoimi chamskimi komentarzami udowadniacie wszystkim to czytelnikom że miasto nie jest warte , żeby do nie przyjezdzać i że Nowy Targ to zapyziała dziura.
Dzięki Prezydentowi o mieście było głośno w każdych mediach i stało się słynne chociaż na jeden dzień
0
POŁOMANO14:07, 9 listopada 2009
MIESZKANIEC-u mam pytanie do Ciebie!
Kto by był idealnym prezydentem według Ciebie?
Może jakiś towarzysz czerwony???
0
Korcipka14:01, 9 listopada 2009
Paru zwolenników PO , którzy wyzywali Prezydenta przymkną ( szkoda że nie większości), już parę wariatów będzie mniej chodzić na wolności.
0
Koliba13:57, 9 listopada 2009
Najlepso P.Paluch , gdy Prezydent przemawiał to ta żuła gumę.
A później się dziwi że się z Niej śmieją
0
Alojz13:53, 9 listopada 2009
Do nieAlojza:

Do Związku Podhalan może należeć każdy, i to jest jego sprawa. Mogą tam należeć Polacy z Zaolzia, jak również z Kieżmarku, Starej Wsi, czy Spiskiej Białej! Jest to ich prawo i nie mogę im tego mieć za złe. Sęk jednak w tym, że to nie jest „Góralszczyzna Polska”. Zamalowywanie zaś na mapach terenów słowackich i publikowanych na oficjalnych stronach ZP, jest co najmniej niestosowne. Jeśli Związek Podhalan twierdzi, że w Namestowie, Kieżmarku, Spiskiej Białej, czy Spiskiej Starej Wsi żyją „etniczni Polacy”, to jest w błędzie. Ma jednak prawo się mylić...
Szkoda, że dzieje się to notorycznie, gdyż to już niezbyt ładnie wygląda i niezrozumiale. Bo chociaż „Polska to wolny kraj” – jak piszesz – to jednak nie rozumiem, dlaczego na siłę chcesz Słowaków nazywać „Góralami Polskimi”.
Co się zaś tyczy 1939 roku i najazdu Słowaków, to zapewne była odpowiedź za 1938 r., za polskie działania militarne na terenie tego kraju. Takie są koleje nieprzemyślanych działań nie zawsze mądrych polityków. Napisałem w tej sprawie odpowiadając na przemyślenia internauty: jancymona. Przeczytaj
Alojz
0
połomano13:50, 9 listopada 2009
Drogi Kazimierzu!
Wałęsa był ale nieoficjalnie
0
wyborcy13:31, 9 listopada 2009
To jeżeli jadł, to dlaczego w tak ogromnej dokumentacji zdjęciowej, nie ma ani jednej fotki z tak uroczystego obiadu. Obiadu, do którego przygotowania trwały od wielu tygodni i przez cały ten czas dziesiątki pracowników Bor-u prowadziło intensywne czynności operacyjne na obiekcie zabezpieczając nawet mysie nory (oczywiście na koszt podatnika).A my nawet nie wiemy, czy Panu Prezydentowi smakowało?
Reklama
0
wyborcy13:21, 9 listopada 2009
Nowotarżenie nie zawiedli. Tłumów nie było.
Była za to cała gwardia wazeliniarzy, których świetnie widać na licznych fotografiach. Ich twarze z pewnością zapamiętamy.
0
Leon13:16, 9 listopada 2009
Artykuł jak za komuny tylko przegięty w drugą stronę
0
danuta jedynak12:27, 9 listopada 2009
Nie olał ,bo po calym dniu kazdy bylby glodny .Zjadł co dali i pojechał
0
do bardzo głodnej12:12, 9 listopada 2009
Prawda , prawda. /zadra/
0
bardzo głodna11:50, 9 listopada 2009
Czy to prawda, że Pan Prezydent olał obiad w Skalnym Dworku ?
Podhale24 nie podało tej sensacyjnej informacji.
Jeżeli porcja tych wykwintności została, to lecę dzisiaj na obiad do Skalnego!
0
faraday11:34, 9 listopada 2009
żałosne to wszystko ,- ten stek komunałów w wykonaniu prezydenta jak i biskupa.Ta amnezja czy slepota i zakłamanie w wykonaniu przedstawicieli Związku -patrząc jak przez górali samych niszczone jest Podhale- niszczone Gorce,wyrabywane lasy,niszczone Tatry,chaotyczna zabudowa,potworki architektoniczne wokoło- nasuwa sie pytanie - skąd te przejawy wyższości nad całą Polską - to przekonanie o wyższości moralnej ? ?Czyz to nie w Ameryce i znienawidzonej Europie górale robią kasę ? To wazeliniarstwo wobec każdej władzy - hulanki z Millerem,hołdy Hansowi Frankowi -zapomniany Goralenvolk - i nagle - superpatrioci ?
0
Alojz11:32, 9 listopada 2009
Do jancymon

Toć to jakieś wierutne bzdury ubrane we wzniosłe słowa. Dziwić się należy, iż są wypowiadane w imię „prawdy historycznej”! A prawdę mamy my! Odczucia Słowaków są nieważne. Po zajęciu Jaworzyny w 1938 polska policja siłą musiała „nakłaniać” górali z tej miejscowości, zamieszkałej przez domniemany „etnicznie polski element”, do posyłania do szkoły polskiej. Słowacką, do której posyłali do aneksji, zlikwidowano im bezpośrednio po wkroczeniu wojsk polskich. Opornych aresztowano – 60 osób! Zresztą z donosu zasłużonego działacza Związku Podhalan Jana Plucińskiego. Zlikwidowano im wówczas również mszę słowacką. Czy to nie były zbrodnie?
O jakich zatem „zbrodniach na duchowej sferze ludu polskiego” piszesz?
W 1938 roku podobnie było w Leśnicy w Pieninach, Suchej Górze, Głodówce…. To jest prawd historyczna. I wypadałoby, aby Związek Podhalan przyjął do wiadomości, iż to jednostka decyduje o własnej przynależności narodowej, że na Słowacji z prawami mniejszości jest o niebo lepiej.
I jeszcze jedno, czy to oby nie przed Józefem Kurasiem „Ogniem” z Waksmundu uciekali Słowacy (nie Polacy) z polskiego Spisza po zakończeniu II wojny światowej i osiedlali się w Maciaszowcach, w Żakowcach, Łomnicach i wieli innych poniemieckich wsiach?
Alojz
0
nieAlojz11:23, 9 listopada 2009
Do Alojza:
Tak jak każdy ma prawo twierdzić, że 2+2=15, choć to 4, tak i Alojz ma prawo, gołosłownie zresztą, twierdzić, że wywody prelegenta są ekstremalne i zmyślone, choć takowe nie są. Polska to wolny kraj.
Granice Góralszczyzny Polskiej nigdzie nie powędrowały - są gdzie były, jeśli się zmieniły to najczęściej cofnęły, natomiast są to granice etniczne, podczas gdy granice Polski i Słowacji to granice polityczne. Jeżeli Alojz nie odróżnia granicy etnicznej od granicy politycznej to już choćby to świadczy o tym, że jest ignorantem. Styl jego wypowiedzi zaś o tym, że jest aroganckim ignorantem.
Publiczne stwierdzenie – na opublikowanej mapie, że tu i tu po południowej stronie granicy mieszka taka to a taka grupa etnograficzna stanowi przy tym dla Alojza domniemanie zamiarów powtórki z 1938, ofensywy, kampanii, zdobywania kilometrów kwadratowych. To może niektóre głosy sąsiadów, i nie jakieś tam etnograficzne rozważania jak autora owej mapy, lecz naprawdę smakowite wypowiedzi o północnej stronie granicy mamy potraktować jako ukrytą myśl o powtórce najazdu armii słowackiej we wrześniu 1939? No, jak? Jest zatem Alojz nie tylko aroganckim ignorantem, ale i demagogiem w czystej postaci.
Gdzie dokładnie działa ZP Alojz, jak każdy może dowiedzieć się z sieci. Słowacji na tej liście nie ma, ale jest Zaolzie w Rep. Czeskiej. I jakoś nie przeszkadza to nikomu. A gdyby Słowacja kiedyś tam się znalazła to co z tego? ZP jest organizacją społeczną. Jeżeli Macierz Słowacka, która jest słowacką instytucją państwową działającą z mocy ustawy może działać na terytorium RP (jak to się ma z kolei do dobrosąsiedzkich stosunków z Polską?), to stowarzyszenie z Polski nie może na Słowacji? Jeżeli ten i ów góral w Jabłonkowie, Mostach czy Koszarzyskach zechciał się zapisać do ZP to się zapisał. Czechy to też wolny kraj. A jeżeli zechce się kiedyś do Związku zapisać któryś z tyf co to jesce godajóm po nasemu z Namiestowa, Kiezmarku, Biołyj cy Starej Wsi, to co? Zabroni im pan? W imię dobrosąsiedzkich stosunków? Przecież Słowacja to też wolny kraj. Nieprawdaż?
0
leszek10:26, 9 listopada 2009
ręce opadają ,jak się na tych panów patrzy./uch ale wazeliniarstwo/
0
mikiiii09:45, 9 listopada 2009
nic tylko jeden wielki cyrk a za to wszystko powinien zapłacic zwiazek podhalan mochery bo im zachciało sie prezydenta a i tak zrobił ich w konia hahaha
0
jozek09:44, 9 listopada 2009
Wstyd aby P.Prezydent zwracal uwage przewodniczacemu Zwiazku Podhalan ze jego goralski -to cienias i wysylal go na nauke do Chicago -Wiadomosci twp-Krakow-okrutny opciach
0
JOOOOO08:53, 9 listopada 2009
DO BRYNDZYYYYY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Prezydent Kaczyński był w Nowym Targu dwa lata temu!!!!
Ludzie czy w głowach tylko bryndza???
Czy ktoś chce, żeby bryndza dominowała?
ZP zaprosił i niech tak zostanie.
Czyżby juz klepnieto kandydata PiS na burmistrza i na senatora, na posłów?
Rodowód MF świadczy tylko o bryndzy.

2 LATA TEMU BYŁ JAROSŁAW A NIE LECH!!!!! ALE DLA NIEZORIENTOWANYCH TO JAK WIDAĆ NIEWIELKA RÓŻNICA, HEH
0
Optymista08:52, 9 listopada 2009
Do ceperka , Bóg to nas juz pokarał Kaczyńskim.Ale na szczęscie nie ma szans na drugą kadencję i z tego się najbardziej cieszę... pijąc spokojnie poranną kawę.....
0
wyborca08:20, 9 listopada 2009
Widać kampania przedwyborcza na Podhalu ruszyła na dobre. Na mnie i na na wielu innych ,take mydlane przedstawienia nie robią wrażenia.
0
jancymon08:13, 9 listopada 2009
Do ALojza vel Aloszy. No cóż nie da się ukryć polskiego pochodzenia górali na Słowacji. Związek Podhalan musi i tym przypominać Polskim władzom, bo to potrzebne dla jasności obrazu i prawdy historycznej. To już nie chodzi o słowakizację starej fali osadniczej od Lendaku, Słowiańskie Wsi po Lubowlę i Piwniczną, ale też i tej najnowszej, gdy górale z Podhala i Polskiego Spisza osiedlali się w Maciaszowcach na Potoku, w Bukowince k. Spiskiego Czwartku, a potem w Żakowcach, Łomnicach i wieli innych poniemieckich wsiach. To już nie chodzi o polskojęzyczne Zamagurze ale o zbrodnie na duchowej sferze ludu polskiego, któremu ucięto tożsamość a dziś ucina się język!!!
0
bryndza07:35, 9 listopada 2009
Prezydent Kaczyński był w Nowym Targu dwa lata temu!!!!
Ludzie czy w głowach tylko bryndza???
Czy ktoś chce, żeby bryndza dominowała?
ZP zaprosił i niech tak zostanie.
Czyżby juz klepnieto kandydata PiS na burmistrza i na senatora, na posłów?
Rodowód MF świadczy tylko o bryndzy.
0
Ogrek00:24, 9 listopada 2009
Metropolita zemścił się na Kaczorze wysyłając mu Skworca "z przeszłością". Aż się ciśnie na usta pytanie, czy spóźnienie prezydenta nie było zamierzone. Tylu jest biskupów w archidiecezji... czy mszę w NSPJ musiał odprawiać biskup tarnowski?
0
Alojz00:12, 9 listopada 2009
W swoim przemówieniu w obecności prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego prezes Związku Podhalan, Maciej Motor-Grelok, powiedział, że …”związek działa na obszarze całej góralszczyzny polskiej” !!!
Na mapie opublikowanej na oficjalnych stronach Związku Podhalan granice „góralszczyzny polskiej” przekroczyły jednak polskie granice i powędrowały daleko w głąb sąsiedniej Słowacji… Czyżby Związek Podhalan ponownie myślał o 1938, o ofensywie, o kampanii, o zdobywaniu kilometrów kwadratowych, na których podobno żyją „górale polscy”. Czy to przystoi, aby organizacja, która zaprasza prezydenta RP, prezentowała na swoim portalu zmyślone i ekstremalne wywody geografa Marka Skawińskiego, które na dodatek mogą drażnić stosunki dobrosąsiedzkie ze Słowakami? Przecież „górale polscy” nie mają nic wspólnego z Namestowem, Kieżmarkiem, Spiską Białą, czy Spiską Starą Wsią! Tam żyją Słowacy! Lud innej narodowości, który również żyje w górach. O jakiej to „całej góralszczyźnie polskiej” mówił prezes Maciej Motor-Grelok w obecności prezydenta RP, starostów powiatów nowotarskiego i zakopiańskiego, posłów, etc.? O tej z mapy na stronach Związku Podhalan?
Alojz
0
mieszczka23:44, 8 listopada 2009
Noire - litości. A jaki to był "zjazd podhalan" 81 lat temu??
Co Ty piszesz?

Prezydent Mościcki w 1928 roku był tu przejazdem. Jechał do Zakopanego na poświecenie sanatorium, a w NT zatrzymał się było na kilka minut i nie było w tle żadnego Związku Podhalan, ani tym bardziej Zjazdu.
0
góralka22:48, 8 listopada 2009
Brawo Ślebodny! Wreszcie jakaś sensowa i mądra wypowiedź... Jestem nowotarżanką od 4 pokoleń. Jestem góralką. Jestem Polką. Jestem z tego dumna. Nie mam już 10 lat, trochę w życiu przeżyłam, trochę się po świecie obracałam. I wiem, że to, co mi zawsze dawało siłę i pozwoliło zachować się godnie - to były wartości, jakie otrzymałam w moim domu - prostym, bogobojnym, pracowitym, bogatym w poczucie własnej wartości... I o tym dziś była mowa na nowotarskim Rynku...I za to dziękuję...
0
ceperka22:40, 8 listopada 2009
brawo "ślebodny! popieram!
Skąd tyle jadu i nienawiści do Głowy Państwa? Swoją konstytucyjną władzę wypełnia znakomicie. Może zrobić to i tyle, co mu Konstytucja RP dozwala.
Czy zapomnieliście już, jakich mieliśmy wcześniej prezydentów? A więc:
1. Jaruzelski - moskiewski generał o zakrwawionych rękach,
2. Wałęsa - "Bolek" bez ogłady (wzmacniający lewą nogę -bo się bał!),
3. Kwaśniewski - czerwony jak sowiecka flaga i w dodatku /.../
Wreszcie prezydentem jest szlachetny, prawy i wykształcony syn tego narodu - i też źle? Zastanówcie się, co mówicie i piszecie.
Jeszcze może nas Bóg pokarać Tuskiem lub Cimoszewiczem!
0
urzędasik22:25, 8 listopada 2009
Burmistrza MF dopadła już chyba amnezja.W latach 90-tych gościł w mieście
prezydent Wałęsa.Co by już zapomniał rycerz kulomba MF o tej wizycie.??? Komu to znowu chciał się przypodobać MF?? Może Titanicowi MJ???To dopiero szopka A na marginesie co szefem lodowiska kolesiem W> Też zapomniał MF ,że trzeba podjąć decyzję?
0
defensor22:21, 8 listopada 2009
Vivat Polonia semper fidelis ! Vivat President Poloniae Dominus profesor Lech Kaczyński in Neoforensis Anno Domini MMIX. Maryjo Królowo Korony Polskiej wez w opiekę Polskę !!!
0
Paskuda -WEREDA22:16, 8 listopada 2009
Czego jeszcze nie uczepi się burmistrz MF? Czyżby zaczął mu się teraz ponownie podobać PIS??? Przecież to nie dla niego zrobili PIS-owcy tą imprezę , a próbował jak zwykle kreować się na pierwszoplanową postać jak zawsze zresztą okazał się obłudnym człowiekiem .
0
Noire22:15, 8 listopada 2009
a co jeszcze do tej wizyty to niech portal to sprostuje, bo chodzi o to, że od 81 lat nie było prezydenta na zjeździe podhalan a nie w nowym targu! Przed chwilą w Kronice się wypowiadał Pan Motor - Grelok i wyraźnie to zaznaczył!
0
szybka komisja :)22:01, 8 listopada 2009
a do Waksmundu w lutym !! Jola i towarzystwo zapraszam na rozmowę
0
ślebodny21:57, 8 listopada 2009
Prezydent Kaczyński pokazał klasę. Przemówił do nas Górali bez kartek. W jego słowach była historia i dużo treści do przemyślenia. Jesteśmy Góralami, ale przede wszystkim jesteśmy Polakami.
To ważne przed 91 rocznicą odzyskania niepodległości.
Jesteśmy w UE, ale naszą siłą jest tradycja i rodzina oraz chrześcijańskie korzenie.
Zanim coś napiszemy pomyślmy, zamiast chlapać, chyba, że tu same dzieci piszą.
0
Wojtek21:53, 8 listopada 2009
A na cholerę im następne kadencje i Lechowi i Markowi. Czegóż to dokonali? Obydwoje tylko blokować umieją. Na Podhalu Białka się rozwija, Szaflary, Bukowina tylko w NT panuje ogólna niemoc i co raz nas burmistrz raczy jakimiś projektami, rysunkami i g...z tego. W tym chłopie nie ma za grosz energii. My takiego ślamazary nie potrzebujemy. A kysz.
0
Noire21:36, 8 listopada 2009
Z części my pewnie zapłacimy za to a po części Związek Podhalan...
Co do Ludźmierza - jest to miejsce kultu Maryjnego, gdzie każdy może przyjechać się pomodlić i nikt mu tego nie zabroni, więc jak ktoś nie chciał go widzieć w Ludźmierzu to nie musieli patrzeć na niego.
Wiadomo że jego wizyta była częścią jego kampanii wyborczej, musi się reklamować żeby mieć następną kadencje...
0
ojciec tadeusz21:30, 8 listopada 2009
oj przykro patrzeć na agonię obecnie niestety zaściankowej organizacji pod tytułem Związek Podhalan - mniej polityki Panowie ponieważ z Górami to Wy macie coraz mniej wspólnego KIERUNEK TORUŃ Lechu PROWADZ
0
obserwator21:25, 8 listopada 2009
Wizyta Prezydenta RP to zaszczyt dla miasta Nowego Targu,tak ale w pierwszych miesiącach kadencji to by było uznanie dla górali.
Dziś to jest wiec wyborczy na koszt podatnika i promocja działaczy PIS i wszystkich działaczy solidarności na terenie podahala- tak normalnie po polsku dziadostwo
0
Optymista21:24, 8 listopada 2009
Tłumów na rynku nie było....ostatnio więcej ludzi przyszło na koncert Maryli Rodowicz.Jak na początek kampanii wyborczej to cieniutko....
Jakoś ten rok trzeba będzie wytrzymać.
0
O!21:20, 8 listopada 2009
Ok. sory za błazna Kazimierzu, ale myślisz, że prasa i władzę celowo unikaja wizyty Wałęsy w NT? Nie wierzę. Proszę udowodnij mi i innym, że masz rację. Tak się składa, że miszkam tu od dziecka i nie pamiętam aby kiedykolwiek w NT za moich czasów było jakiekolwiek poruszenie większe od tego niż wizyta JP II w Ludźmierzu kiedy to papież lądował na lotnisku w NT i generalnie wszysto było na NIE. Obawiam się, że nie masz jednak racji i w 1995r mogło to być, ale po tym jak zakończył prezydenturę.A to też już się nie liczy.
0
Benio21:02, 8 listopada 2009
A mi się podobało.
Prezydent niestety nie ma zwyczaju kończyć zdań. I trochę było niezrozumiałe co mówił. Zawiłe i dygresyjne zdania. Ale to nic. Wizyta głowy państwa w mieście to duże wydarzenie. Dziękuję.
Podobało mi się też to co mówił burmistrz o "cudach". Jakoś tak: my tu wierzymy w cuda, ale tylko te nadprzyrodzone.
0
Anna D20:53, 8 listopada 2009
Erewań - bredzisz. Słuchałam przemówienia burmistrza i powiedział dokładnie tak jak to zostało zrelacjonowane.
Sam zobacz jaki głupi ten Twój argument: "W tej z 95 r. Wałęsy brał udział więc pamięta ją w przeciwieństwie do tej z 1938"..."
Burmistrz nic nie mówił czy coś pamięta, czy nie. Dośpiewałeś sobie i usiłujesz bronić - całkiem dobrego przemówienie MFryźlewicza. Daruj sobie. Tylko mu szkodzisz.
A poza tym Ignacy Mościcki był tu w 1928 roku. Skąd ten 38 rok? Zamiast bluzgać - przyłóż się do pisania.

ps. byłeś zabawniejszy jak wypisywałeś ''diabelski portal! diabelski portal"... hi hi hi
0
opop20:44, 8 listopada 2009
Ludzie jesteście naprawdę żenujący i żałośni (niektórzy) przecież to Prezydent Polski Waszego kraju. Część ludzi nie ma szacunku dla nikogo, tak samo z pewnością zachowują się wobec swoich rodziców, rodzeństwa, dzieci, żon, mężów. Przykro że tacy są Polacy.
0
Anastazja20:39, 8 listopada 2009
Kampania oczywiście.Prezydent nadal chce być prezydentem,prezes posłem itd,itd. Kim chce być kapelan Zązel ?. Pieknie.Toż to "osod" był. Kosor.W kosorze owiecki i barany. Przy kosorze muzyka i śpiew . Jako główny punkt programu regionalnego taniec bacy Zązla. Pieknie!
0
Kazimierz20:36, 8 listopada 2009
Drogie "0"!
Jak to z tym Prezydentem Wałęsą? Był w Nowym Targu jako Prezydent ,czy nie?
Ja na sto procent wiem ,że był!!!Piszcie i mówcie prawdę!!
Drogie "O"-Trochę kultury!Ja nikomu nie błaznuję.
Czyzby to kultura którą uprawia "Prawo i Sprawiedliwość"?
0
Erewań20:36, 8 listopada 2009
Oczywiście wolne podhalańskie media z cyfrą 24 zupełnie przypadkowo wypaczyły słowa wypowiedziane przez MF. Bo mówił on o wizycie prezydenta (Mościckiego) a nie o ostatniej wizycie prezydenta w NT. W tej z 95 r. Wałęsy brał udział więc pamięta ją w przeciwieństwie do tej z 1938 r. Niech żyje p24 viva Białoruś.
0
as20:04, 8 listopada 2009
i mimo że wielu niechętnych działaczy nie chciało wizyty prezydenta w Ludźmierzu, to jednak on się w Ludźmierzu pojawił. Bardzo dobrze, może to troche przytarlo noska niechętnym. Ciekawe kto jest najbardziej tem,u niechętny??
0
mieszczka19:51, 8 listopada 2009
Lech Wałęsa był też w 1995 r. Czyli ostatnim roku swojej prezydentury drogie "O!"

Jak to leciało? Acha - już wiem: "I zanim coś napisze to sam sobie sprostuj bo robisz z siebie błazna :D"....
:o)
0
jaro19:51, 8 listopada 2009
"Dzieci z darami" też nie nie były chyba przypadkowe jak zwykle?
0
O!19:47, 8 listopada 2009
Kazimierzu - poczytaj ! Wąłęsa był w Nowym Targu 23 października 1980roku. Prezydentem został 22 grudnia 1990 roku, a więc 10 lat po tym jak składał wizytę w NT nie jako PREZYDENT! Kaczyński przed tym jak został głową państwa też był w Nowym Targu ponoć wiele razy. Ale to się nie liczy.
I zanim coś napisze to sam sobie sprostuj bo robisz z siebie błazna :D
0
balboa19:40, 8 listopada 2009
Panie Krzimerzu pamietem jak był wałesa i nawet byłem na tym spotkani u u Mok przed wyborcze oj nalatywał na tuska na liberałów na Gronkiewicz a teraz jest z nimii co sie teraz u niego zmienio czy warto wspominac to lepiej zeby to zapomnieć
0
MIESZKANIEC19:37, 8 listopada 2009
CZEKALISMY 81 LAT I POCZEKAMY JESZCZE NA PRAWDZIWEGO PREZYDENTA A TAK TO PO CO ON TU PRZYJECHAŁ I NA CZYJ KOSZT
0
wszycho19:28, 8 listopada 2009
Smuci tylko amnezja PIS jeśli chodzi o przeszłość Wiktora Skworca [dziś poprzestańmy na tym, za wielki to dzień dla Podhala by wywlekać trupa z szafy, ale on tam non stop tkwi i górale wiedzą o tym].
0
Kazimierz18:40, 8 listopada 2009
Piszecie ,że "Dobiegła końca pierwsza oficjalna wizyta prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Nowym Targu. Ostatni raz głowa państwa gościła w stolicy Podhala 81 lat temu.".
Dlaczego zapominacie ,że w Nowym Targu gościl również Pan Prezydent Wałęsa . Jak dobrze pamietam , nie bylo to 81 lat temu.
Prosze o sprostowanie artykułu!!!
Pan Burmistrz też o tym zapomniał!!!
0
ja18:37, 8 listopada 2009
ciekawe kot zapłacił za tą wizytę i uroczysty obiad ?????
chyba my podatnicy
dodaj komentarz

Komentarze są prywatnymi opiniami czytelników portalu. Podhale24.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Podhale24.pl zastrzega sobie prawo do nie publikowania komentarzy, w szczególności zawierających wulgaryzmy, wzywających do zachowań niezgodnych z prawem, obrażających osoby publiczne i prywatne, obrażających inne narodowości, rasy, religie itd. Usuwane mogą być również komentarze nie dotyczące danego tematu, bezpośrednio atakujące interlokutorów, zawierające reklamy lub linki do innych stron www, zawierające dane osobowe, teleadresowe i adresy e-mail oraz zawierające uwagi skierowane do redakcji podhale24.pl (dziękujemy za Państwa opinie i uwagi, ale oczekujemy na nie pod adresem redakcja@podhale24.pl).

reklama
reklama
Co, gdzie, kiedy
Nie przegap!
07
02.2026
Nie przegap!
21
02.2026
Nie przegap!
25
01.2026
reklama
Pod naszym patronatem
Zobacz wersję mobilną podhale24.pl
Skontaktuj się z nami
Adres korespondencyjny Podhale24.pl
ul. Krzywa 9
34-400 Nowy Targ
Aplikacja mobilna
Obserwuj nas